Zaklad meseca – Tito and his cars by Larsus cisalpinus
Kdo je bil Tito, točneje rečeno Josip Broz, ve dejansko vsakdo. Nekaterim je predstavljal voditelja, ne zgolj države, temveč mešanice narodov, ki so in v veliki meri še vedno živijo na ozemlju nekdanje Jugoslavije. Ti se še danes s solzami v očeh in veliko nostalgijo spominjajo njega in časov, ki jih kar ne morejo prehvaliti. Drugi bi ga takoj opredelili za okrutnega diktatorja, ki je ne le vladal s trdo roko, temveč bil vsaj posredno odgovoren za marsikateri zločin. Toda ne glede na to, kako se ga še vedno spominjamo, dejstvo je, da je vsekakor predstavljal ikono svojega časa, s svojim šarmom pa je očaral ne le veliko svetovnih voditeljev, filmskih igralk, temveč seveda tudi marsikatero damo.
Ali je potem prisedla v njegov avto in se pustila zapeljati naokoli, pa je že druga zgodba. Kot je povsem svojevrstna vozni park, ki ga je imel. In ta ni bil majhen. Vsi smo slišali za ladjo Galeb, modri vlak. Kaj pa avtomobili? Bilo jih je kar nekaj. Nekateri so bili darilo, predvsem različnih državnih voditeljev, uspešnih tovarn ali pa kar vodstva katere izmed republik. In zanimivo. Po njegovi smrti, saj veste, v Ljubljani, 4. maja 1980 leta, je precejšen del voznega parka ostal prav pri nas, v Sloveniji. In si ga danes lahko pogledamo v Tehniškem muzeju v Bistri. Torej lahko Slovenci tudi iz tega razloga (ne le zato, ker je bil po rodu na pol Slovenec) rečemo – Tito je naš!
Zanimivo je, da se velikokrat skoraj sramujemo svoje preteklosti in tega, kar skrivajo naši muzeji. Očitno nas je moral na to znova opomniti sedaj že povsem naši Lars. Ki je z zakladom Tito and his cars, torej Tito in njegovi avtomobili, ne le zadel žebljico na glavico, temveč pripravil tudi nadvse zanimiv opis z vrsto odličnih podatkov in prav takšnimi fotografijami. Kako se bo kdo lotil reševanje zastavljene uganke, je seveda njegova stvar. Toda obisk muzeja se nedvomno izplača, že zaradi zanimivost zbirke avtomobilov, da o drugih eksponatih in dogodkih sploh ne govorimo. In prva takšna priložnost, če imate še nekaj gorenjskega duha, bo prav kmalu. 2. in 3. 12. 2017 bo vstop v muzej prost, vendar le v času vodenj ob 10.00, 12.00, 14.00 in 16.00 uri. Več o tem si lahko preberete na straneh samega muzeja. Nadaljnje točke in seveda končne pa … kaj bi lahko rekel drugega, kot zgolj citiral log naših priljubljenih geolovcev Ridlerja in njegove Cmokice – Zanimiva zbirka avtomobilov in zaklad v stilu… Kakšnem? Larsovem seveda!
Da pa še malo dopolnimo podatke, s katerimi nas opremi Lars in jih lahko nadgradimo v TMS. Prav pred letom dni je zakrožila novica, da se prodaja še en Titov avtomobil. Menda naj bi ga Tito imel najraje – mercedes pullman landaulet. To je bil tisti avto, ki si ga je Tito privoščil v začetku politične in gospodarske krize v 70. letih, v njem pa je med obiski po kraljevsko sprejemal najvišje goste sveta, denimo ameriškega predsednika Richarda Nixona in kraljico Elizabeto. Mercedes-benz pullman landaulet je bil v uporabi Tita med leti 1971 pa do njegove smrti 1980.
Titov avto spada med redko druščino vsega skupaj devetih izdelanih šetvratnih landauletov long-top primerkov, pri katerih je bila zložljiva streha podaljšana nad celotni del avta od B stebrička dalje, tako da so lahko vsi zadnji potniki uživali v pogledu v modro nebo. Med drugim je imela ročno izdelana limuzina mehko notranjost v šampanjski barvi, številne elektrificirane sisteme, večstopenjsko hidravlično vzmetenje, bar, dvoobmočno klimo, daljinsko upravljanje radia, električno upravljanje z zunanjimi ogledali … Titov paradni avto je imel celo brivni aparat z ogledalom in vodico za po britju, da je bil “vodja” vedno gladkega obraza. Izklicna cena na dražbi? Skromnih 2.9 milijona evrov.