Obogatena resničnost: nova vrsta zaklada z uganko?
Obogatena resničnost (angl. Augmented Reality, krajše AR) je izkušnja pravega sveta okoli nas, ki je računalniško nadgrajen z vidnimi, slušnimi, haptičnimi (tipnimi) ali drugimi vrstami dražljajev naših čutil. Tehnologija, ki na dražljaje iz okolice doda še nekaj umetnih informacij, se je začela razvijati že v 60. letih prejšnjega stoletja. Prve uporabe so bile (tako kot velja za praktično vso tehnologijo) vojaško motivirane, kmalu pa se je razširila tudi na ostala področja, od izobraževanja, medicine ali umetnosti do iger.
Začelo se je z okornimi laboratorijskimi sistemi, danes pa vodilna podjetja že razvijajo očala, ki se praktično ne ločijo od navadnih. Tudi pametni telefoni, v katerih se skrivajo čedalje močnejši procesorji, postajajo vse bolj priljubljena platforma za nadgradnjo resničnosti. Spomnimo se samo uspeha igre Pokemon GO, kjer male pošasti lovimo v svoji dnevni sobi, na cesti, travniku ali v gozdu.
Geolovcem preplet realnega in virtualnega sveta ni neznan: pri zakladih Wherigo se zgodba odvija glede na našo lokacijo in pri tem tipu zaklada res velja, da je bistvo v iskanju – torej igranju igre – in ne toliko v vpisu v dnevnik na koncu. Žal je bila tehnologija opuščena, še preden je bila v celoti razvita, zato jo danes vzdržujejo prostovoljci iz skupnosti ob obstoječi podpori s sedeža igre.
Eksperimentalni zakladi z obogateno resničnostjo
Pred nekaj dnevi nas je presenetilo obvestilo, da bo mogoče od 6. junija do 6. septembra 2018 postaviti zaklad z uganko, pri katerem geolovci za iskanje uporabljajo mobilno aplikacijo, pregledovalnik obogatene resničnosti. Novost je bila menda prvič predstavljena kot Lab zaklad na nedavnem giga-dogodku Geowoodstock 2018 v ZDA (morda bi lahko o tem kaj več povedali slovenski udeležnci dogodka?) in je bila sodeč po komentarjih na forumih dobro sprejeta. Morda so se na sedežu igre prav zaradi tega odločili za korak, kot ga doslej nismo bili vajeni: novo tehnologijo so v preizkus ponudili celotni geolovski skupnosti. Po zaključku preizkusnega obdobja bodo v Geocaching HQ ovrednotili odziv uporabnikov in se odločili, ali bodo objavljeni zakladi podedovali pravico do objave (angl. grandfathering) ali pa bodo arhivirani.
Smernice za postavitev in objavo teh zakladov so objavljene v Središču za pomoč. Gre pravzaprav za zaklad z uganko, za katerega veljajo vse obstoječe smernice in še nekaj posebnih zahtev glede mobilne aplikacije:
- na voljo mora biti tako za iOS kot Android okolje,
- namestitev aplikacije in uporabniški račun morata biti brezplačna,
- omogočati mora uporabo AR mask in slojev, ki jih ustvari uporabnik,
- omogočati mora izdelavo na lokacijo vezanih AR doživetij (angl. experiences).
Tem zahtevam zanesljivo zadoščata aplikaciji HP Reveal in MetaVerse, eden od doslej objavljenih zakladov je bil pripravljen za aplikacijo TaleBlazer, na forumih omenjajo tudi aplikacijo Augment. Nasprotno pa je mogoče spletni pregledovalnik YouAugment.com uporabiti za objavo zaklada z elementi obogatene resničnosti neodvisno od tega preizkusa tehnologije (v ZDA je bil objavljen vsaj en tak zaklad).
Uporaba lokacijske tehnologije (GPS) mora biti vključena v iskanje zaklada. To pomeni, da mora biti doživetje programirano tako, da ga je mogoče odpreti le na določeni lokaciji, ali da morajo geolovci končno točko poiskati s pomočjo GPS koordinat (v primeru, da je mogoče AR doživetje odpreti kjer koli, kot npr. geolovski kviz).
Vsi zakladi morajo imeti v imenu predpono AR_ in v opis vključeno besedilo o pogojih tega preizkusa tehnologije (dostopno je v Središču za pomoč, slovenski prevod pa v zakladu, ki bo objavljen kmalu). Vse zaklade pregleda tudi Geocaching HQ, zato lahko utegneta pregled in objava trajati nekoliko dlje kot običajno. Lastniki doslej objavljenih zakladov posebnih težav z objavo niso imeli. Na sedežu igre opozarjajo, da gre za novo tehnologijo, zato utegne biti tako s postavljanjem kot z iskanjem več (tehničnih) težav, kot smo jih vajeni. Nekaj potrpljenja s tehnologijo (in lastniki zakladov) torej ne bo odveč.
Izdelava AR zaklada
Za iskanje tovrstnih zakladov morate torej na mobilno napravo namestiti ustrezno aplikacijo. Za ustvarjanje AR doživetja pa je treba odpreti račun na eni od obstoječih platform. V času pisanja tega prispevka (in nekaj dni pred tem) HP Reveal urejevalnik ni bil dostopen, zato izbire pravzaprav ni. Urejevalnik na spletišču MetaVerse omogoča urejanje posameznih scen in kontrolnih blokov po sistemu povleci in spusti. Na voljo je več različnih vrst prednastavljenih scen (pogovor z likom, vnos besedila, pobiranje in odlaganje predmetov) in kontrolnih blokov (logične operacije s števili in znakovnimi nizi, časovne kontrole, pregled inventarja,…) ter knjižnica slik, animacij in zvokov. Seveda je mogoče, kot to zahtevajo smernice, uporabiti tudi svoje slikovne in zvočne datoteke.
Prvi vtisi s pripravo preprostega tristopenjskega AR zaklada so mešani. Vmesnik ima še precej pomanjkljivosti (slaba dokumentacija, ki jo nadomeščajo YouTube video primeri, zelo oskubljen urejevalnik izdelanih AR doživetij, zelo osnovna podpora za lokacijsko tehnologijo), vendarle pa tudi nepoznavalec dokaj hitro sestavi uporabno interaktivno doživetje, ki je čisto na ravni preprostega Wherigo zaklada. Za večstopenjski zaklad je treba izdelati posamezno AR doživetje za vsako stopnjo in jih združiti v skupino, da so skupaj prikazana na zemljevidu v mobilni aplikaciji. Z nekaj truda se da narediti tudi bolj kompleksno zadevo, kar že kažejo nekateri objavljeni zakladi. Seveda je tehnologija še v povojih, a se bo razvijala. Wherigo geeki (sploh tisti, ki znajo programirati v jeziku Lua, osnovi Wherigo kartuš) vihajo nos, češ, zakaj bi uporabljali AR za nekaj, kar lahko bolje naredimo v Wherigo. Odgovor bi bil lahko: zato, da preizkusimo novo tehnologijo, ki je vendarle drugačna od obstoječe in ponuja drugačne vrste doživetje. V tem trenutku AR ne nadomešča Wherigo platforme, zato je a priori odklonilno stališče malce pretrdo. Najbrž se bomo čez leto ali dve smejali primitivnosti prvih poskusov. Se kdo še spomni prvih mobilnih telefonov?
Mobilna aplikacija MetaVerse dobro deluje na iOS napravah, na Android napravah pa je bilo nekaj težav s stabilnostjo in prikazom doživetja. Aplikacija je požiralec baterije, vsaj na starejših napravah, ki še nimajo vgrajene podpore za AR tehnologijo in se najbrž bolj mučijo s prikazom. Gotovo bo z vsako novo verzijo bolje.
Ko bo mogoče tak zaklad poiskati v Sloveniji, pa nas zelo zanimajo vaši vtisi. Zapišite jih tudi kot komentar k temu prispevku. Ki bo, upamo, koga spodbudil, da se bo postavitve takega zaklada lotil še sam.